Telefonul mobil îți înregistrează convorbirile și te urmărește prin microfon și camera video! Mii de oameni sunt convinși că reclamele nu sunt simple coincidențe.
- Scriitoarea Jen Lewis a postat pe Twitter o imagine care a ajuns virală. Aceasta a găsit o poză într-o reclamă de pe Facebook unde apare o femeie purtând o ținută identică cu a ei.
- Tweet a devenit viral cu sute de comentarii ale persoanelor care își împărtășesc poveștile despre rețelele de socializare care le ”ascultă” conversațiile
- Jurnalista Julia Lawrence ( cu ajutorul fiicei sale Lois ) a investigat puterea de publicitate on-line
Stăteam intr-un restaurant pe acoperiș la 30 de etaje înălțime, cu vedere la clădirea Empire State din New York, când fiica mea îmi spune că s-ar putea să fie spionată de o rețea profesională de ciberneți.
”Uită-te la asta”, spune Lois, și îmi arată smartphone-ul ei, unde apare un anunț pentru un aparat foto instant (camere foto low-cost produse de Kodak la începutul anilor 1963). A apărut câteva secunde mai devreme, când s-a logat pe Instagram.
Am pus întrebarea ironică : ” și ce-i cu asta? ”
”Cum e posibil? Chiar acum? Pe stradă, jos, înainte să urcăm?, spune ea.
Jen Lewis ( stânga ) și alături anunțul alarmant trimis pe Facebook, la scurt timp după întâmplare.
Desigur, am mai privit prin vitrinele magazinelor, înainte de rezervarea pentru prânz, și am zărit un mic shop cu gadgeturi. Îmi amintesc că Lois a comentat ceva de camerele foto instant expuse ( făcând câteva apropo-uri legate de împlinirea vârstei de 21 de ani, care se apropia, bănuiesc).
Am avut o scurtă conversație despre cum erau acestea la modă în anii 80 și mi-am amintit cum stăteam acasă la părinții mei de Crăciun, ascultam viscolul de afară și priveam la casele înstărite, cum bucuroși făceau poze cu aceste aparate și așteptau să se usuce ca să le poată vedea.
Erau selfie-urile anilor lor, și distracție pe cinste (asta dacă îți permiteai o astfel de cameră). Ce frumos să revăd aceste aparate, am zis. Și ne-am continuat drumul.
Apoi, 20 de minute mai târziu, un anunț apare pe telefonul lui Lois, pentru exact același produs de care vorbeam. Aceași culoare, același model, identic.
”Ne ascultă și ne urmăresc”, zice ea.
”Oo, nu exagera”, îi răspund eu. ” Cine să ne asculte? Cine ar vrea să ne audă?”
”Vorbesc serios, zice Lois. Asta se întâmplă. Nu este o coincidență. Cineva ascultă conversațiile noastre. Agenții de publicitate. Ne ascultă prin microfoanele telefoanelor mobile.”
Activitatea noastră pe site-urile web, aplicațiile utilizate sau informatii demografice, sunt colectate folosind tehnologie din ce în ce mai sofisticată care ne agreseaza cu anunțuri personalizate.
Pare un pic melodramatic și paranoic. Eu așa am gândit. Am presupus că Lois a căutat produsul on-line înainte să zburăm la New York și poate a uitat.
Știm cu toții că ”publicitatea țintă”este răspândită de câțiva ani, prin intermediul aplicațiilor media și al motoarelor de căutare. Facebook a fost printre primele apariții acum patru ani. Nu e nici un mare secret: mergeți pe site-ul lui John Lewis și alegeți un articol de îmbracăminte, ceva, sau tastați pe motorul de căutare Google, cuptoare inteligente Nigella, și la următoarea logare pe Facebook sau Instagram, există șanse mari ca acestea să apară ca anunțuri acolo.
Deși la început părea incomfortabil faptul că îți invadau abuziv intimitatea, cumva ne-am obișnuit cu ideea.
Indicatorii electronici ai oamenilor, cunoscuți sub numele de ”cookie-uri”, de pe site-urile pe care le vizitează sunt adunați și trimiși agenților de publicitate, astfel încât să ne poată urmări prin produse relevante pentru gusturile și interesele noastre ( și cu cele care e mai probabil să le cumpărăm).
Facebook neagă categoric faptul că utilizează microfoanele smartphone-ului pentru a aduna informații în scopul publicității direcționate
Nu este ilegal. Deși, în conformitate cu legea privind protecția datelor din 1998, o persoană trebuie să-și dea consimțământul pentru a i se colecta informații personale și să fie înștiințată de scopul pentru care îi sunt folosite, totuși puțini sunt cei care își fac timp să studieze pentru ce își dau acordul.
Termenii și condițiile, împreună cu declarațiile de confidențialitate pentru care ne dăm acordul când cumpărăm un smartphone sau descărcăm o aplicație, sunt rareori citite amănunțit înainte de a bifa căsuța ”accept”.
Dar, Lois a jurat că nu a scris pe Google, „camera foto instant”. Această discuție avea loc atunci pentru prima dată. ”suntem ascultați sigur”, spune ea, și recunosc că mi-am băgat telefonul mai la fundul genții. Oare avea dreptate?
Ei bine, sute de oameni par să creadă asta. Povestirile de pe Twitter, despre aceste reclame numite ”coincidențe întâmplătoare”, sunt din ce în ce mai multe.
Și nu este vorba doar de conversațiile ce ne sunt ascultate. Unii sunt convinși că sunt spionați prin camerele telefoanelor, deasemenea.
Luna trecută, o poveste ciudată a apărut pe multe rețele de socializare, despre o femeie americană, Jen Lewis, care a prezentat un anunț pe Facebook pentru un sutien – era un model care purta exact aceleași haine ca ea în acel moment. Aceeași cămașă roz și aceeași blugi.
Lewis, scriitoare și designer, a reacreat poziția modelului și a postat fotografiile aproape identice una lângă alta pe Twitter, unde au devenit virale cu peste 20.000 like-uri.
În timp ce Facebook a insistat că reclama a fost doar o coincidență, sute de utilizatori uimiți și îngrijorați au comentat – mulți sugerând că reclama ar fi creată cu soft-ware de recunoaștere a imaginii, utilizând camera laptopului sau a smartphone-ului, ca ”fereastră-spion” în viața lor. ”Serios, acoperiți lentilele camerei dvs.”, avertizează cineva, din moment ce poveștile au fost susținute de oameni ce au primit anunțuri pentru planificări de nunți, la cateva minute după ce au tastat o întrebare , sau mâncare pentru pisici, după ce au discutat dacă să cumpere sau nu o pisică.
Indicatorii electronici ai oamenilor – cunoscuți sub denumirea de cookies –sunt adunați de pe site-urile care le vizităm și trimiși agenților de publicitate, ca aceștia să ne poată abuza cu reclame ale produselor alese de noi.
Un utilizator Facebook este atât de convins că conversațiile sale sunt monitorizate, încât a oprit microfonul pe smartphone, și cu siguranță, nu au mai existat ”coincidențe ciudate” de atunci.
Tom Crewe, în vârstă de 28 de ani, director de marketing din Bournemouth, a devenit imediat suspicios în martie, când a observat o reclamă pe Facebook, pentru operația de transplant de barbă. Câteva ore mai devreme făcuse o glumă cu un coleg despre cum ar fi să-și achiziționeze amândoi câte una dacă tot au rămas fără, deși sunt încă tineri.
”Aveam aplicația de Facebook deschisă pe telefon atunci. În câteva ore, apare o reclamă pentru transplanturi de păr și barbă”, spune el.
M-am gândit: ”cum am fost vizat?” . Nu am căutat pe Google ”transplanturi de păr sau barbă”, sau să fi trimis vreun e-mail la cineva, sau să scriu despre asta pe Facebook.
Faptul că reclama pentru transplanturile de barbă era atât de neobișnuită pe telefonul său, l-a făcut să creadă că este ascultat prin microfonul telefonului.
A devenit convins de aceasta când mai apoi, în aceași lună, a vazut o reclamă pe telefon – la fel de ciudată și destul de specifică – pentru cârnații Peperami.
Companiile au dezvoltat algoritmi care pot căuta modele și determină lucruri potențial utile despre comportamentul și interesele dvs.
Din nou, nu a fost decât o conversație obișnuită la birou. Tocmai ce mâncasem un Peperami, cu cateva ore înainte de prânz, și un coleg a facut o glumă zicând că nu este cel mai bun aliment pentru micul dejun.
Nu am căutat niciodată produsul respectiv pe Google, oriunde în mediul on-line sau să-l menționez pe Facebook. Este doar ceva ce cumpăr de două ori pe săptămână de la Tesco.
”Și mă trezesc cu reclamă la el. Acest lucru s-a întâmplat la două săptămâni de la incidentul cu transplantul de barbă”.
Tom a fost atât de deranjat încât a cercetat despre asta și a văzut că și alții vorbesc despre situații asemănătoare.
”Am văzut articole , am obținut informații și am decis să-mi închid aplicația Facebook care are acces la microfonul telefonului. De atunci nu mi s-a mai întâmplat ceva asemănător”.
Facebook neagă categoric că ar folosi microfoanele smartphone-ului pentru a obține informații în scopul publicitatății personalizate.
Un purtător de cuvânt a afirmat că reclamele pentru transplant de barbă, sunt doar un exemplu de percepție sporită, prin care oamenii observă lucrurile despre care au vorbit.
Peste 1.7 miliarde de ultilizatori serviți cu zeci de reclame pe zi, sună straniu. Google și WatsApp neagă și ele categoric, că ar intra în conversațiile private, descriind dovezile ca fiind anecdotice, și simple coincidențe.
Un lucru cu care experții în tehnologie sunt de acord, este abilitatea de a crea tehnologie care poate citi la întâmplare, milioane de conversații pentru fraze repetate sau nume identificabile.
Marile companii justifică că au dezvoltat algoritmi care caută șabloane ce pot determina lucruri potențial utile despre comportamentul și interesele dvs. Iar dacă acestia sunt utilizati de companii cu acces la telefon, rămâne nedovedit.
Nu sunteți convinși încă? Luați în considerare funcțiile Siri sau Google Assistant, concepute pentru a-ți înțelege vocea și a alege expresii cheie, cu un vocabular bogat în înțelegerea lor.
Nu este greu de crezut că această tehnologie avansată care citește conversațiile e folosită și ca unealtă de marketing. ”Smartphone-urile sunt mici dispozitive de urmărire”, declară Michelle De Mooy, director interimar al proiectului ”Democrația și confidențialitatea tehnologiei SUA”
”Am văzut articole și din informațiile citite, am decis să închid accesul aplicației Facebook la microfonul telefonului. Nu am mai avut surprize de atunci”
”Poate nu ne gândim la ele astfel, fiind dispozitive foarte personale – le purtăm cu noi peste tot, dormim lângă ele. Însă sunt colectori de vaste informații, inclusiv audio. Când utilizați un serviciu gratuit, îl plătiți practic prin informațiile la care le dați accesul.
Totuși, încă nu există dovezi concrete că suntem ascultați. Orice plângeri de spionaj ar fi sunt tratate de un membru al Oficiului de Informații, care gestionează legislația referitoare la modul în care informațiile personale sunt stocate și distribuite pe teritoriul țării.
Ei spun că nimeni nu s-a plâns oficial. Poveștile despre urmărirea omului, folosind internetul pentru a afla cât mai multe lucruri posibile despre interesele acestuia, nu au depășit poveștile ”ciudate” de pe Twitter sau Facebook.
Când a fost abordat de cei de la Mail, un purtător de cuvânt ICO (Information Commissioner Office) a declarat: ”nu am primit nici o plângere cu privire la problema ascultării de către Facebook a conversațiilor. Întreprinderile și organizațiile care funcționează în UK sunt obligate prin lege să proceseze datele cu caracter personal în mod corect și legal, aceasta înseamnă să fie clari cu fiecare despre cum le sunt folosite informațiile”.
Legea, totuși, se străduie să țină pasul cu tehnologia, conform spuselor lui Ewa Luger, cercetător și specialist în proiectarea etică a mașinilor inteligente la Universitatea din Edinburgh. ”Cred că este o problemă etică”, spune ea. ”Dacă aveam vreo așteptare ca această aplicație să înregistreze ceea ce spun, este un lucru, dar dacă nu, atunci este dicutabil din punct de vedere etic. Poate am conversații private și mi-am luat telefonul în baie.
”Acesta este un nou domeniu de cercetare – tehnologie de asistență vocală. Am căutat despre aceasta doar de 12 luni. Este nevoie de ceva timp ca cercetarea să țină pasul.”
Între timp, împreună cu Lois am inchis microfoanele. Este ușor de făcut asta din Setările telefonului.
Să fiu sinceră, nu cred că sunt oameni cu căști într-un adăpost ascuns, disperați să afle ce mașină mă gândesc să-mi cumpăr, dar prefer, în această lume din ce în ce mai publică, să-mi păstrez un pic de intimitate. Chiar nu poți ști cine te ascultă!
Nessun commento:
Posta un commento